Szlak turystyczny – Gródek – Filipka

Szlak turystyczny – 27Z – zielony. Gródek (360 m) – Na Groniu (645 m; 50 min.) – Rozdroże pod Filipką (730 m; 130 g.) – Filipka (762 m). 1.40 g.

Suma podejść 400 m. GOT 9 pkt.

Zupełnie łatwy i dosyć przyjemny szlak z doliny Olzy* w masyw Łączki* i Filipki*, nadąjący się również dla rowerzystów górskich.

Początek szlaku przy przystanku kolejowym ĆSD w Gródku (oficjalna nazwa kolejowa: Hradek ve Slezsku). Tu również początek zn. żółtych, wiodących do schroniska KĆT pod Ostrym (1044 m) w Beskidzie Śląsko-Morawskim.

Od drogowskazu turyst. udajemy się asfaltową drogą w kierunku zach. Wznosimy się łagodnie, w większości wśród nowej zabudowy, aż do rozwidlenia (droga w lewo wiedzie do ośrodka wypoczynkowego „Na Groniu”). Wybieramy lewą odnogę, lecz po chwili (Uwaga!) skręcamy w prawo, w wąski chodniczek wznoszący się wzdłuż ogrodzenia. Powyżej dużego budynku, należącego do czeskiego Kościoła Braterskiego, skręcamy w lewo i skrajem lasu podchodzimy do szerokiej, podchodzącej z lewej drogi asfaltowej, która tu rozwidla się.

Przekraczamy prawą odnogę (wiodącą do wspomnianego ośrodka „Na Groniu”) i dalszą wędrówkę kontynuujemy lewą, węższą drogą, biegnącą wzdłuż linii sieci energetycznej. Przecinamy położoną na stoku polanę z kilkoma gospodarstwami, po czym za pasmem lasu wychodzimy na kolejny ciąg polan z zabudowaniami. Przy najwyżej położonych domach odbijamy w prawo w kierunku widocznego wyciągu narciarskiego (znak na słupie wyciągu). Podchodzimy wąską ścieżką pod linami wyciągu, po czym przed linią drugiego wyciągu narciarskiego skręcamy w prawo, na grzbiet. Osiągamy go w siodełku, na którym zlokalizowano duży budynek ośrodka wypoczynkowego „Na Groniu” (50 min.).

Z placyku przed ośrodkiem (z drugiej strony grzbietu, od pd., wyprowadza nań wspomniana już droga dojazdowa) kierujemy się wyraźną drogą grzbietową na pn.-wsch. Podchodzimy początkowo polanami, po czym droga odbija z linii grzbietu w prawo, na stok ponad zamknięciem doliny potoku Rogowiec*. Trawersując pd. zbocza Łączki* zataczamy łuk w prawo, ku pd.-wsch. Idziemy teraz w większości wśród rozległych wyrębów, porośniętych już częściowo kilkunastoletnimi młodnikami świerkowymi, a częściowo jeszcze młodszymi nasadzeniami. W miejscu, gdzie po lewej droga głęboko podcina stok, rozwidlenie (prawa odnoga, trawersująca zach. stoki Filipki*, obniża się następnie wzdłuż grzbietu ograniczającego od pd.-wsch. dolinę Rogowca* — możliwe zejście do Nawsia*).

Z drogi na znacznym odcinku roztaczają się interesujące widoki w kierunku pd. i zach., obejmujące masyw Girowej* z Przeł. Jabłonkowską*, Beskidy słowackie, Małą Fatrę, fragment Jaworników oraz całą wsch. część Beskidu Śląsko-Morawskiego.

Podcięty stok nad drogą odsłania nam strukturę budującego Beskidy fliszu karpackiego, na który składają się tu cienkowarstwowe, drobnoziarniste piaskowce warstw godulskich, cienkołupliwe, o rdzawozielonym zabarwieniu na zwietrzałych powierzchniach.

Na rozwidleniu wybieramy lewą odnogę, która po chwili wyprowadza nas na grzbiet łączący Łączkę* z Filipką*, na Rozdrożu pod Filipką* (40 min., z Gródka 1.30 g.).

Skręcamy w prawo i wraz ze zn. czerwonymi z Nydku* (25C) i żółtymi z Bystrzycy* (26Ż — w lewo, na szczyt Łączki — 20 min.) wygodną drogą grzbietową, obfitującą w ładne widoki w kierunku wsch., podchodzimy łagodnie na niedaleki wierzchołek Filipki*, gdzie zbiegają się również szlaki z Głuchowej Kolibisk* (24Z), Nawsia* (28Ż) i Bukowca* (30C) i gdzie koniec naszych znaków (10 min., z Gródka 1.40 g.).

Przejście szlaku w kierunku przeciwnym: Filipka – Rozdroże pod Filipką (10 min.) – Na Groniu (35 min.) – Gródek (autobus, pociąg) 1.15 g. GOT 5 pkt.

Kliknij aby zobaczyć mapę szlaku