Szlak turystyczny – Sopotnia Wielka – Romanka

Szlak turystyczny – 20S/N -czarny potem niebieski. Sopotnia Wielka (ok. 600 m) – Kotarnica (1156 m) -Romanka (1366 m).

Suma podejść ok. 770 m, w górę — ok. 2 godz., w dół — 1.30 godz.

Jest to popularne wyjście na Romankę — jedno z krótszych lecz dość uciążliwe i w zasadzie pozbawione ciekawszych widoków. W większości prowadzi przez gęste lasy (w końcowej części – górnoreglowy bór świerkowy). Drugi odcinek trasy—od Kotarnicy—pokrywa się z końcowym odcinkiem trasy 18N.

Wyjście na Romankę rozpoczynamy w rejonie wodospadu w Sopotni Wielkiej*(przystanek Sopotnia Wielka I, obok sklep i wiejska restauracja). Za znakami czarnymi koło tablicy informacyjnej przechodzimy przez most w pobliżu wodospadu (opis patrz słowniczek: Sopotnia Wlk.) i opuszczając zabudowania wsi, podchodzimy na zaczynający się tu grzbiet Romanki. Wkrótce osiągamy las a w nim polanki z szopami, z których otwiera się ograniczony widok na Pilsko* i przylegający do niego fragment grzbietu granicznego. Wznosimy się coraz wyżej leśną ścieżką. Podejście jest dość jednostajne. Z leśnych prześwitów na lewo widać strome zalesione zbocze opadające w dolinę Sopotni. W końcu mijamy niewyraźny wierzchołek Kotarnicy* (1156 m) i pobliżu siodła na przewężeniu grzbietu spotykamy znaki niebieskie dochodzące tu z Sopotni Małej (trasa 18N). Tu kończą się znaki czarne i dalej na Romankę* (1366 m) idziemy za znakami niebieskimi wg opisu końcowego odcinka trasy 18N.